چه صاحب کسب و کاری باشیم و چه دارنده برند شخصی خودمان، برای جذب مخاطب و آگاهی‌بخشی به او همواره نیازمند تولید محتوا هستیم. مشکل اینجاست که معمولاً بعد از مدتی ایده کم می‌آوریم. ۲۵ ایده‌ای که اینجا برایتان آورده‌ایم کمک می‌کنند که برای تولید محتوای جذاب و باکیفیت هیچ وقت کفگیرتان ته دیگ نخورَد و موضوعات تازه و متفاوتی برای رو کردن داشته باشید.

 

وقتی برای تولید محتوا ایده نداریم…

حتماً برای شما هم پیش آمده که موقع ایده‌یابی برای تولید محتوا به مشکل بخورید یا ندانید دقیقاً باید چه کنید. گاهی پس از مدتی احساس می‌کنیم ایده‌هایمان دارند تکراری می‌شوند. بعضی وقت‌ها حتی با وجود اینکه موضوع را انتخاب کرده‌ایم نمی‌دانیم باید از چه تصاویری برای تولید محتوای خلاقانه استفاده کنیم.

داشتن یک لیست محتوایی از موضوعات جذاب و متنوع کمک می‌کند ذهن ما موقع ایده‌یابی کمتر سرگردان شود و نتیجه بهتری بگیریم. برای شفاف‌تر شدن موضوع بیایید ابتدا نگاهی به گونه‌ها و اشکال مختلف تولید محتوا بیندازیم.

 

شکل‌های مختلف تولید محتوا

اینجا وقتی از تولید محتوا حرف می‌زنیم، لزوماً به یک شکل خاص از محتوا اشاره نمی‌کنیم، چرا که در یک شکل خاص خلاصه نمی‌شود و انواع گوناگونی دارد. در ادامه به صورت دقیق‌تر انواع فرمت‌های محتوا را بررسی خواهیم کرد.
  • محتوای متنی: مانند مقاله و جستار، کپشن پست، ریپورتاژ آگهی و متن‌های تبلیغاتی، کتاب الکترونیک، خبر
  • محتوای تصویری: مثل عکس‌های گرفته شده با دوربین عکاسی یا گوشی، انواع تصاویر و عناصر گرافیکی، نقاشی و کاریکاتور
  • محتوای ویدیویی: مانند فیلم و کلیپ، انیمیشن، لایو و وبینار
  • محتوای صوتی: پادکست، موسیقی، فایل صوتی
  • ترکیبی از موارد بالا: مثل عکس‌نوشته، موزیک ویدیو، نمودار و اینفوگرافیک، کتاب صوتی، استاپ موشن، تصاویر متحرک، محتوای تعاملی مانند کوییز یا پرسش و پاسخ و…

 

انواع فرمت های محتوا

 

طبیعتاً با توجه به موضوع، مخاطب و بستری که محتوا را در آن منتشر می‌کنیم، فرمت و روش تولید محتوا متفاوت خواهد بود. مثلاً برای تولید محتوا در اینستاگرام تمرکز اصلی باید روی محتوای بصری باشد. پس برای آماده کردن یک پست، به تصویر یا ویدیو نیاز داریم و می‌توانیم متن کوتاهی برای کپشن آن بنویسیم.

وقتی بخواهیم برای وبلاگ مقاله یا پستی آماده کنیم قضیه برعکس می‌شود؛ زیرا بلاگ‌ها اصولاً پلتفرم‌هایی متن‌محور هستند و در آنها تمرکز بیشتر روی تولید محتوای متنی است تا تولید محتوای تصویری. با این حال ممکن است یک تصویر شاخص در ابتدای پستمان در وبلاگ قرار دهیم و برای بهبود سئو و ایجاد تنوع چند تصویر هم لابه‌لای مطالب بیاوریم.

 

۲۵ ایده جذاب برای تولید محتوا

در اینجا ما چند ایده و قالب کلی برای تولید محتوا پیشنهاد می‌کنیم تا شما بر اساس نیاز و سلیقه خودتان موضوع مورد نظرتان را در این قالب‌ها بریزید و به شکل‌ متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی یا ترکیبی از این موارد به تولید محتوا بپردازید. مثلاً برای آن پستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید، مقاله بنویسید، پادکست ضبط کنید یا آن را به شکل محتوای ویدیویی و… به اشتراک بگذارید.

برای مثال تصور کنید می‌خواهید پست یا مطلبی درباره تولید محتوا توسط هوش مصنوعی منتشر کنید، اما مطمئن نیستید از چه منظری به آن بپردازید. کافی است نگاهی به لیست پایین بیندازید، یکی از ایده‌ها را انتخاب و برای موضوع مورد نظرتان شخصی‌سازی کنید. حالا اگر موضوعی که مطرح شد را در قالب ایده شماره ۲ بریزیم نتیجه می‌تواند چیزی شبیه این باشد: معرفی بهترین برنامه‌های تولید محتوا با هوش مصنوعی.

و اما برویم سراغ این ایده‌ها…

۱- روش‌های انجام کاری یا پست آموزشی
۲- معرفی ابزارهای کاربردی
۳- حقایق یا دانستنی‌های جالب
۴- پیشینه و تاریخچه
۵- معرفی منابع یا کتاب‌ها، پادکست‌ها، سایت‌ها
۶- نکات مفید و کاربردی
۷- معرفی آهنگ، فیلم و سریال، مستند و…
۸- لیست‌های کوتاه
۹- معرفی محصولات یا خدمات
۱۰- رضایت مشتری یا عکس مشتری از محصول یا با محصول
۱۱- عکس و فیلم از پشت صحنه کار، روند انجام کار یا محل کار
۱۲- نقد و بررسی و مقایسه دو یا چند چیز
۱۳- بررسی سوالات رایج و پاسخ به آن‌ها
۱۴- سخن یا نقل‌قول
۱۵- یادآوری‌های مفید
۱۶- محتوای تعاملی مانند طرح سوال و معما یا برگزاری کوییز، مسابقه، چالش
۱۷- اطلاعیه
۱۸- راهنما یا قواعد و قوانین استفاده
۱۹- تحلیل، ارائه آمار و داده‌ها؛ مثلاً در قالب اینفوگرافیک، نمودار، دیاگرام و چارت
۲۰- مطرح کردن دانسته‌ها و تجربیات شخصی یا کاری
۲۱- بررسی مزایا و معایب
۲۲- قصه و روایت
۲۳- آوردن خلاصه و چکیده
۲۴- معرفی و بررسی روش‌ها و ابزارهای جایگزین
۲۵- بازسازی و بازآفرینی محتوا و به روزرسانی محتواهای قدیمی

 

به دلیل اهمیتی که این مورد آخر دارد، بهتر است نگاهی دقیق‌تر به آن بیندازیم.

 

تولید، بازسازی و بازآفرینی محتوا
 

بازسازی و بازآفرینی محتوا

خوب است هر چند وقت یک بار دستی به سر و گوش محتوای قدیمیتان بکشید و آنها را به روز رسانی کنید. به این ترتیب همواره محتوا و رسانه‌ای پویا و به‌روز خواهید داشت.

در بازسازی محتوا موضوع و بنای اصلی کار حفظ می‌شود، اما می‌توان با افزودن، کاستن، به روز رسانی بعضی قسمت‌ها و استفاده از تصاویر یا ویدیو و… جان تازه‌ای به محتوای قدیمی داد. بازسازی محتوا بیشتر برای بسترهایی مانند سایت و بلاگ کاربرد دارد. ما این کار را برای مقاله‌های بهاریات هم انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم مطالبمان همچنان به‌روز و کاربردی هستند.

در بازآفرینی محتوا مهم‌ترین اتفاقی که می‌افتد تغییر در نوع فرمت محتواست. در اینجا بستری که محتوا در آن منتشر می‌شود و مخاطب هم می‌توانند متفاوت باشد.

مثلاً تصور کنید در سایتتان مطلبی درباره نقد و بررسی بهترین فیلم‌های ۲۰۲۴ آورده‌اید و حالا می‌خواهید به منظور تولید محتوا برای پیج اینستاگرامتان، آن مقاله را بازآفرینی کنید. طبیعتاً اینستاگرام جای مقاله نیست، پس می‌توانید یک پست چند اسلایدی درست کنید و در هر عکس یکی از فیلم‌های برتر ۲۰۲۴ را خیلی کوتاه معرفی کنید. کپشنی کوتاه برای پستتان بنویسید و در نهایت برای خواندن نقد و بررسی کامل‌تر مخاطب را به سایتتان ارجاع دهید. با این کار هم پست شما در اینستاگرام بازدید بهتری خواهد داشت و هم افراد بیشتری ترغیب می‌شوند برای خواندن ادامه مطلب سری به سایت شما بزنند.

 

جمع‌بندی

این روزها هرکجا چشم بیندازیم با انواع و اقسام محتواها رو‌به‌رو می‌شویم. در چنین شرایطی اگر برای برند شخصی‌مان یا کسب و کارمان محتوایی تولید نکنیم، در هیاهوی محتوای دیگران اثری از ما نخواهد بود و کسی صدایمان را نخواهد شنید. از طرفی برای اینکه ایده‌هایمان تکراری نشوند به قالب‌ها و موضوعات متفاوتی برای تولید محتوای حرفه‌ای نیاز داریم.

هر بستر و پلتفرمی محتوای خاص خود را می‌طلبد. وقتی با انواع محتوای متنی، تصویری، صوتی، ویدیویی، تعاملی یا ترکیبی از این‌ها و همچنین روش‌های بازسازی و بازآفرینی محتوا آشنا باشیم دستمان برای ایده‌یابی و تولید محتوای ارزشمند بازتر است. لیست ایده‌های تولید محتوایی که در این مقاله به آن پرداختیم کمک می‌کند راحت‌تر موضوعات مورد نظرمان را پیدا کنیم و محتوای ما برای مخاطبان مفید، جذاب و تازه باشد.

مشاوره رایگان برای تولید محتوا

 

و در پایان…

اگر در خصوص مطالبی که در این مقاله مطرح شد سوال یا نیاز به کمک دارید در بخش کامنت‌های همین پست برایمان بنویسید یا از طریق راه‌های ارتباطی‌مان با ما در ارتباط باشید. همچنین برای تولید محتوای تصویری مانند طراحی بنر سایت، طراحی پست و استوری شبکه‌های اجتماعی، طراحی پست برای سایت و بلاگ، طراحی کاتالوگ و مجله و کتاب دیجیتال، تصویرسازی، مشاوره رایگان و… ما در کنارتان هستیم.

 

 

» آخرین به روز رسانی مقاله: ۲ اسفند ۱۴۰۲